تبلیغات
تفکر یهود باید نابود شود
تفکر یهود باید نابود شود
مبارزه با شبیخون فرهنگی 
قالب وبلاگ

بسم رب الحیدر

پاسخ به شبهات : تحریف قرآن 01

پنجشنبه : 13/10/86

بحث ما در جلسات گذشته پیرامون جدیدترین شبهاتی بود كه توسط عثمان الخمیس در یكی از سخنرانی‌هایش مطرح كرده و وهابی‌ها این را هم در سایت‌های خود قرار داده‌اند و هم به صورت جزوه در آورده‌اند و در سرتاسر دنیا منتشر كرده‌اند .

یكی دیگر از شبهاتی كه مطرح كرده‌اند بحث تحریف قرآن است . تحریف قرآن شبهه جدیدی نیست و از گذشته‌های دور این را علیه شیعه مطرح می‌كردند و می‌گفتند : شیعه قائل به تحریف قرآن است . من در ابتدا عبارت عثمان الخمیس را می‌خوانم و بعد سابقه این شبهه را توسط ابن‌تیمیه و محمد بن عبدالوهاب تئوریسین و بنیانگذار وهابیت برای شما بیان می‌كنم تا عزیزان به عمق این شبهه پی ببرند تا ببینیم كه اینها از این شبهه چه نتیجه‌گیری‌هائی می‌كنند و إن شاء الله در ادامه به جواب آن می‌پردازیم .

عثمان الخمیس می‌گوید :

الشیعة یقولون بتحریف القرآن الكریم أو نقول مذهب الشیعه یقول بتحریف القرآن .

سپس از قول ابن‌حزم اندولسی می‌گوید :

و من قول الإمامیة كلّها قدیماً و حدیثاً أنّ القرآن مبدّلٌ زِیدَ فیه ما لیس منه و لبس من كثیر و یدلّ علیه كثیر .

این از عقائد ثابت امامیه است كه قرآن موجود هم بسیاری از آیاتش حذف شده و هم اینكه بسیاری از آیات بر آن اضافه شده است و در واقع این كتاب موجود در بین مسلمانان آن قرآن منزَل بر پیغمبر نیست .

بعد عثمان الخمیس شروع می‌كند به حدود یكی دو صفحه در باره این شبهه توضیح دادن كه مفصل‌ترین شبهه او در این جزوه همین شبهه تحریف قرآن است . ایشان در ادامه عباراتی از سید مرتضی ، سید نعمت الله جزایری ، صاحب وسائل ، صاحب حدائق و مرحوم نوری صاحب مستدرك نقل می‌كند و بعد نتیجه می‌گیرد كه از عقائد قطعی و مسلّم شیعه اعتقاد به تحریف قرآن است .

ابن تیمیه ــ كه وهابیت برای او ارزشی قائل است كه نه برای صحابه این چنین ارزشی قائل است ونه برای تابعی و نه برای اتباع تابعین ، اگر روایتی از پیامبر اسلام آمده باشد و لو صحیح السند امّا مخالف با قول ابن‌تیمیه باشد به نحوی آن روایت را توجیه و ردّ می‌كنند ــ در كتاب منهاج السنه ، ج1 ، ص25 می‌گوید :

الیهود حرّفوا التورات و كذلك الرافضة حرّفوا القرآن .

همان گونه‌ای كه یهودی‌ها معتقد به تحریف تورات هستند شیعه هم معتقد به تحریف قرآن است .

و همین تعبیر را احسان الهی ظهیر ــ كه یكی از لیدرهای وهابی است و كتاب مفصلی دارد به نام « الشیعة والقرآن »، اصالتأ پاكستانی است وعمدۀ وهابی‌های معاصر ما هم ریزه‌خور كنار سفرۀ احسان الهی ظهیر هستند ومرحوم علامۀ امینی هم در الغدیر یكی از عنایاتی كه دارد كلمات احسان الهی ظهیر را خیلی زیبا و مفصل پاسخ داده است ــ به طور مفصل در كتاب الشیعة و القرآن ، ص24 و25 دارد . آقای آلوسی متوفای1270 ــ كه از مفسرین بنام اهل سنت و وهابیت هست ــ همین بحث را مطرح می‌كند . محمد بن عبد الوهاب مؤسّس و بنیان گذار وهابیت هم اصلاً كتاب مستقلی دارد به نام الردّ علی الرافضة كه در صفحۀ 14 این قضیه را مفصل مطرح می‌كند و یك تعبیر خیلی خطرناكی دارد ، می‌گوید :

الاعتبار بتحریف القرآن یستلزم بتكفیر الصحابه حتی علیٍّ علیه السلام .

لازمۀ قائل شدن به تحریف قرآن اعتقاد به كفر صحابه است حتّی ــ نستجیر بالله ــ كفر امیرمؤمنان علی علیه السلام .

اینها خیلی زیاد برای ما مهم نیست آنچه كه مهم و اساسی است ــ عزیزان این را دقت كنند ــ این است كه فعالیت امروز وهابی‌ها از این تحریف قرآن چه حربه‌ای برای شیعه ساخته‌اند ؛ یكی از مفتیان عربستان سعودی به نام شیخ عبد‌الله بن جبریل ــ كه شخصیت شماره دو عربستان است و جزو مفتیان تكفیری و افراطی وهابی است ــ در یك سؤالی كه از او كرده‌اند جواب داده و جوابش هم الان روی اینترنت هست ، می‌گوید :

فالرافضة بلا شكٍ كفّارٌ لأربعة ادلة طعنهم للقرآن و ادّعائهم أنّه حذف منه أكثر من ثلثه ...

شیعیان به چهار دلیل از دیدگاه ما كافر هستند اول اینكه شیعه معتقد است دو ثلث قرآن حذف شده و قرآن موجود یك سوم قرآنی است كه بر نبی مكرم نازل شده است . دوم اینكه اینها بر سنت پیغمبر اعتراض دارند ، سنت پیغمبر را قبول ندارند به روایات صحیح بخاری و مسلم عمل نمی‌كنند چون صحابه را كافر می‌دانند . دلیل سوم اینكه اینها اهل سنت را كافر و نجس می‌دانند و چهارم اینكه اینها دربارۀ اهل بیت غلو می‌كنند و به جای « یا الله » « یا علی » می‌گویند .

این را آقایان می‌توانند در سایت ویژه‌ای كه بن‌جبریل دارد و سایت خیلی مفصلی است در اینترنت ، ببینند یا كتابی به نام اللؤلؤ المكّی من فتاوی شیخ بن‌جبریل ، ص39 .

حتی در بسیاری از مواردی كه اینها فتوا به جهاد علیه شیعه داده‌اند و جواز قتل شیعه را صادر كردند دلیلشان همین قضیۀ تحریف قرآن است . شما آخرین سخنرانی ضرقاوی رهبر وهابیت عراق را ببینید ، ایشان صراحتأ در آنجا وجوب قتل شیعه را مبتنی بر اعتقاد شیعه بر تحریف قرآن می‌داند . همین عبد‌ المالك كه الان دو، سه سال است كه اعلان جنگ مسلّحانه علیه شیعه و نظام كرده ، از هر چند صباحی عزیزان ما را در منطقۀ سیستان و بلوچستان به خاك و خون می‌كشد ، ایشان هم در یكی از سخنرانی‌هایش همین بحث تحریف قرآن را مطرح كرد و علّت وجوب جهاد علیه شیعه ، وجوب كشتن شیعه را مبتنی بر این كرد .

لذا عزیزان دقت كنند كه با توجه به اهمیّت قضیه و عمق جنایت اینها و گسترش این شبهه حتی به وجوب قتل شیعه یا جواز قتل شیعه ، ما باید در این زمینه خیلی آماده و مجهّز باشیم .

من در اینجا از شبهاتی كه اینها وارد كرده‌اند هفت جواب به صورت خیلی خلاصه و فشرده خدمتتان عرض می‌كنم ــ ان شاء‌ الله جزوه چاپ خواهد شد و در اختیار عزیزان قرار خواهد گرفت ــ هفت جواب می‌دهیم و هفت شبهه وارد می‌كنیم . بنده عرض كردم یكی از بهترین روش در پاسخ به شبهات این هست كه ما همین شبهه را بگیریم و علیه آنها به صورت شبهه یا جواب نقضی در بیاوریم . اینها اگر در جوابهای حلّی ما بتوانند یك توجیهی درست كنند و یك جوابی آماده كنند ، در جوابهای نقضی هیچ راه چاره‌ای ندارند . اگر خواستند نسبت به شبهات نقضی ما هر توجیهی كنند می‌گوئیم ما هم همین توجیه را از این شبهه می‌كنیم ؛ الكلام الكلام . لذا من در ابتدا خلاصۀ این هفت پاسخ را خدمت عزیزان عرض می‌كنم ــ ان شاءالله ــ جزوه در اختیارتان قرار می‌گیرد و تفصیل مطلب در آنجا هست .

جواب اول : شما می‌گوئید : « ما معتقد به تحریف قرآن هستیم و دو ثلث قرآن حذف شده است » . اگر چنانچه شیعه در طول تاریخ این پانزده قرن معتقد به تحریف قرآن بود ، آیا قرآنی مطابق با آنچه كه بر پیغمبر نازل شده چاپ كرده‌اند و در اختیار طرفدارانشان گذاشته‌اند ؟ آیا یك نفر از شما در دست شیعه قرآنی كه مخالف باشد با قرآن موجود در میان مسلمین دیده یا یك فتوكپی از آن گرفته‌اند یا به تعبیر یكی از بزرگان اهل سنت و مفكّرین اخوان المسلمین كه می‌گوید:

ان شیعة الجعفریه یرون كفر من حرّف القرآن و إنّ المصحف الموجود بین اهل السنة هم نفس الموجود فی مساجد و بیوت الشیعه.

شیعیان جعفری معتقد هستند كه هر كس اقدام به تحریف قرآن كند كافر است قرآنی كه در میان اهل سنت هست عین همان قرآنی است كه درمیان مساجد شیعه است .

این گونه نیست كه شیعه یك عدۀ قلیلی باشند كه در داخل قلعه‌ای زندگی كنند ،یا كتاب و عقائدشان بر دیگر فِرَق و دیگر مفكّرین و دیگر دانشمندان مخفی باشد . میلیون‌ها شیعه در سراسر جهان پراكنده هستند ، جدیدترین آماری كه از مراكز رسمی آمارگیری در اینترنت به دست آمده و تقریباً چهار پنج ماه قبل اعلام كردند حاكی از آن است كه آمار شیعه حدود 400 ملیون نفر است ؛ این 400 ملیون نفر از دیوار چین و هند و پاكستان گرفته تا اروپا و آمریكا و آفریقا ، همه جا پخش هستند . آیا كسی تا به حال شنیده كه یك شیعه یا در یك مسجد شیعه بیایند و بگویند كه این قرآنی كه در اختیارمان هست غیر از قرآنی است كه در اختیار شیعیان است ؛ پس شیعه اگر معتقد باشد به تحریف قرآن حداقل نتیجۀ این اعتقاد این هست كه یك قرآنی در اختیار شیعیان قرار بدهند كه مطابق با قرآن منزل بر پیغمبر باشد . پس چنین چیزی نیست و شما در جامعه چنین چیزی نمی‌بینید .

جواب دوم : اهتمامی كه شیعه در طول تاریخ به قرآن ، علوم قرآنی و تفسیر قرآن ، همین یعنی قرآن موجود نزد همه مسلمین داشته شاید دو یا سه برابر اهتمام اهل سنت به قرآن بوده است . دارالقرآن كریم قم ــ كه زیر نظر حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی قدس سره شریف بود ــ آمار داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند : در طول چهارده قرن 5 هزار عنوان تفسیر و علوم قرآنی از شیعه ثبت شده است . آمار تعداد شیعیان یك چهارم آمار اهل سنت است ، از یك ملیارد و دویست میلیون جمعیت مسلمانان چهار صد میلیون نفر ما شیعیان هستیم . اگر بنا باشد هر مذهبی به اندازۀ شیعه بر تفسیر قرآن اهتمام بورزد باید علی القاعده 20 هزار عنوان كتاب در تفسیر و علوم قرآنی داشته باشند و حال آنكه این چنین نیست ؛ حتی چهار مذهبشان به اندازه نصف شیعه عناوینی در علوم قرآنی ندارند . این نشان می‌دهد كه در میان شیعه از مسأله تحریف قرآن خبری نیست .

جواب سوم : اگر چنانچه در گوشه و كنار ، بعضی از افراد عادی یا علماء طراز دوم یا سوم یا بخش كوچكی از شیعه معتقد به تحریف قرآن باشد ، آیا اعتقاد این چند نفر منعكس كننده عقائد مذهب شیعه است یا اینكه عقائد هر مذهب را از كِبار و مشاهیر علماء آن مذهب می‌گیرند ؟ مثلاً اگر كسی بخواهد بداند مذهب شافعی در خلق و حدوث قرآن چه عقیده‌ای دارد به سراغ چند مولوی درجه سوم و چهارم نمی‌رود بلكه به سراغ مشاهیر فقهاء شافعی می‌رود ؛ پس قانون كلّی این است كه نظریه كبار علماء و مشاهیر فقهاء هر مذهب منعكس كنندۀ عقائد آن مذهب است و ما ثابت خواهیم كرد كه كبار علماء شیعه و مشاهیر فقهاء شیعه از زمان شیخ مفید (متوفای413هـ) تا زمان آیت الله العظمی خوئی و امام و دیگران همه ، نه تنها معقتد به تحریف قرآن نیستند بلكه عقیدۀ تحریف به قرآن را مضر بر معجزه پیغمبر می‌دانند ، عقیده تحریف قرآن را عقیده خُرافی می‌دانند ، عقیده تحریف قرآن را عقیده مجانین و دیوانگان می‌دانند كه در ادامه سخنان این بزرگان را عرض خواهیم كرد ، این جواب مقدمه برای جواب چهارم است .

جواب چهارم : عقائد و آراء بزرگان ما در منظر و مرأی عموم مردم است ، روی این قضیه مانور خواهیم داد .

جواب پنجم : تعداد زیادی از علماء و شخصیت‌های بزرگ اهل سنت كه بدون تعصّب كتاب‌های شیعه را مطالعه كرده‌اند و اقوال علماء شیعه را دیده‌اند صراحت دارند بر اینكه شیعه معتقد به تحریف قرآن نیست .

جواب ششم : رأی بزرگان و علماء ما راجع به روایات و اخبار تحریف قرآن آن است كه این روایات یا جعلی است و دشمنان شیعه به دروغ به ائمه نسبت داده‌اند برای اینكه موقعیت آن حضرات را در جامعه مخدوش كنند یا افرادی كه این روایات را نقل كرده‌اد كذّاب بوده‌اند ، ضعیف بوده‌اند و یا اگر روایات صحیحی هم باشند مربوط به قرآن نیستند بلكه مربوط به تأویل قرآن هستند كه مشابه آنها در كتب اهل سنت چندین برابر روایات شیعه است .

جواب هفتم : اینها آمده‌اند نظریه مرحوم نوری را در كتاب فصل الخطاب پیراهن عثمان كرده‌اند و به صورت یك حربه علیه شیعه در آورده‌اند ؛ مرحوم نوری در كتاب فصل الخطاب ادعای اجماع و تواتر كرده بر تحریف قرآن .

ما این هفت جواب را مفصل بحث كرده و هفت سؤال و شبهه هم از خود اهل سنت داریم . یكی از شبهات ما این است كه شما می‌گوئید علماء شیعه قائل به تحریف قرآن هستند ، ما هم می‌گوئیم تعدادی از علماء شما نیز قائل به تحریف قرآن‌اند و می‌گویند روایات تحریف قرآن قابل شمارش نیست ، علماء شما ــ چه از متقدمین و چه از معاصرین ــ در زمینه اثبات تحریف قرآن تألیفات مستقلی دارند ، اولین شخصیت از اهل سنت كه قائل به تحریف قرآن شد خود شخص آقای عمر بن خطاب است ؛ ده‌ها روایت از طریق بخاری و مسلم داریم كه جناب عمر معتقد به تحریف قرآن بوده است ، خود ام‌المؤمنین عایشه ــ كه شما این همه برای او احترام قائلید و روایاتش را بدون چون و چرا می‌پذیرید ــ قائل به تحریف قرآن بوده است ، عبدالله بن مسعود كه از مفسرین بزرگ اهل سنت است معتقد به تحریف قرآن بوده است . شما از این روایات و اقوال و كتاب‌هائی كه بزرگانتان در تحریف قرآن تألیف كرده‌اند هر جوابی دادید ما هم همان جواب را از شما یاد می‌گیریم و در تحریف كتاب آن جواب را می‌دهیم ؛ الكلام الكلام . به تعبیر حضرت آیت الله سبحانی این بحث‌ها در حقیقت كوباندن شیعه نیست بلكه ضربه بر پیكره اسلام است ؛ وقتی مسیحی‌ها و یهودی‌ها و زرتشتی‌ها می‌بینند كه سنی می‌گوید كه شیعه معتقد به تحریف قرآن است و شیعه می‌گوید سنی معتقد به تحریف قرآن است ، نتیجه می‌گیرند مسلمان‌ها ــ كه بر ما این ایراد را می‌گیرند و می‌گویند شما تورات و انجیل را تحریف كرده‌اید ــ خودشان هم معتقد هستند كه كتابشان تحریف شده است ؛ اصلاً شما با این این بحث‌ها و گفتگوها و این القاء شبهه‌ها اگر چه به ظاهر شیعه را زیر سؤال می‌برید ولی اگر كمی توجه كنید دین مقدس اسلام را زیر سؤال برده‌اید ؛ پس بهتر این است كه شما از این كارتان دست بر دارید و اقوال علماء دسته دوم و سوم‌مان را به رخ همدیگر نكِشیم . در مناظره‌ای كه دو سال قبل در شبكه المستقله انجام شد ــ كه از طرف وهابیت عثمان الخمیس از كویت و عائذ قرنی از عربستان سعودی آمده بودند و از طرف شیعه جناب آقای دكتر موسوی و جناب اسدی ــ وقتی كه بحث به تحریف قرآن رسید ادله شیعه را اقامه كردند به طوری كه عثمان الخمیس توان جواب دادن نداشت و سی‌دی این مناظره موجود است و روی سایت‌های مختلف هم رفته است ، بعد از حدود یك هفته بحث در شب آخر نتیجه گرفتند كه نه شیعه معتقد به تحریف قرآن است و نه سنی . شبكه المستقله ، آقای دكتر هاشمی برای مباركی این امر خیر یك گوسفند بریانی آورد و در وسط سفره گذاشت ، شیعه و سنی شروع كردند از این گوسفند بریان خوردن ، به میمنت اینكه نه شیعه معتقد به تحریف قرآن است و نه سنی . شما ببینید از این قضیه هنوز یك سال نگذشته ، دوباره عثمان الخمیس همه این بحث‌ها را مطرح كرده است . معلوم می‌شود كه اینها به دنبال شبهه نیستند ، دنبال این هستند كه نسبت به شیعه شایعه پراكنی كنند ، برای تضعیف شیعه قدم بردارند ، عقائد جوان‌های شیعه را متزلزل كنند ، جامعه را علیه شیعه بسیج كنند ، احساسات و عواطف مردم را علیه شیعه بشورانند وگرنه نوار آقای عثمان الخمیس هست و اول كسی كه به مباركی این امر خیر از این گوسفند بریان میل كرد خود آقای عثمان الخمیس بود . این خلاصۀ جواب .

اما تفصیل جواب ؛ من در ضمن دو سه نكته تفصیل مطلب را عرض می‌كنم :‌ یكی اینكه عرض كردیم آراء علمای شیعه در مرأی و منظر عموم مردم است و من یكی دو مورد را می‌خوانم . شما ببینید اصلاً نظرعلمای شیعه ــ قدیماً و حدیثاًٌ ــ درباره تحریف قرآن چیست ؟

شیخ صدوق (متوفای380هـ ) در شرح باب حادی‌عشر ، ص93 می‌گوید :

اعتقادنا أنّ القرآن الذی أنزله الله علی نبیّه هو ما بین الدفتین و هو ما فی ایدی الناس ...

قرآنی كه خدا بر پیغمبرش نازل كرده همین قرآن در اختیار مردم است ...

شیخ مفید (متوفای413هـ ) در كتاب اوائل المقالات ، ص54 تا56 می‌گوید :

قد قال جماعة من اهل الإمامیة أنّه لم‌ینقص من كلمة و لا من آیة و لا من سورة و لكن حذف ما كان مثبتاً فی مصحف امیرالمؤمنین من تأویله و تفسیر معانیه علی حقیقة تنزیله

هیچ كلمه و آیه و سوره‌ای از قرآن كم نشده است ؛ بله ، ما معتقدیم آنچه كه در قرآن امیرالمؤمنین بوده حذف شده كه عبارت بودند از مطالبی كه حضرت حقیقت تأویل و تفسیر آیات را بیان فرموده بود كه مربوط به خود آیات نمی‌شد .

سید مرتضی همین تعبیر را دارد . شیخ طوسی در كتاب تبیان ، ج1، ص4 صراحت دارد بر اینكه این قرآن موجود در میان مسلمین همان قرآن منزَل بر رسول خدا صلی الله علیه و آله است . علامه حلّی در قرن هفتم و هشتم در كتاب أجوبة المسائل المعنائیه ، ص121، مسأله13 می‌گوید :

لا تأویل و لا تأخیر و لا تقدیم فیه و أنّه لم‌یزد و لم‌ینقص و نعوذ بالله من أمّة تعتقد مثل ذلك.

... پناه می‌بریم از أمتی كه معتقد به تحریف قرآن باشد .

مرحوم آقای خوئی در كتاب البیان ، ص295 می‌فرماید :

إنّ حدیث تحریف القرآن حدیث خُرافة و خیانة .

داستان تحریف قرآن داستانی خرافی و خیالی است و حقیقت ندارد .

مرحوم امام رضوان الله تعالی علیه در تهذیب الأصول ، ج2 ، ص165 می‌فرماید : « كتاب منزَل بر رسول خدا همان كتابی است كه در اختیار مردم است و هیچ عاقلی نظر و توجه نمی‌كند به روایتی كه مربوط به تحریف قرآن ». یعنی تحریف قرآن عقیده مجانین و دیوانه‌ها است و توجه به این روایت از صاحبان عقول قابل قبول نیست ؛ این عقیده و سخنان بزرگان شیعه.

جناب آقای سبحانی در كتاب مفاهیم القرآن ، ج10 ، ص448 می‌فرماید : از این نسبت تحریف ــ چه سنی‌ها علیه ما داشته باشند و چه ما علیه آنها ــ جز دشمنان اسلام كسی بهره نمی‌بَرَد .

در جواب پنجم گفتیم كه بسیاری از علمای اهل سنت كتاب‌های ما را دیده‌اند ، اقوال علمای ما را مطالعه كرده‌اند و خلاف نظریه ابن‌تیمیه ، محمد بن عبدالوهاب ، احسان الهی ظهیر ، عثمان الخمیس و دكتر قفاری نظر داده‌اند ؛ این موارد خیلی زیاد است و من تنها به یكی دو مورد اشاره می‌كنم : آقای شیخ محمد ابو‌زهره ــ كه از او به امام ابوزهره تعبیر می‌كنند و مصری است و همه طوائف اهل سنت او را قبول دارند در كتاب الامام الصادق، ص296 می‌گوید :

برادران شیعه ما هم با همه اختلاف سلیقه‌هائی كه در فتاوا دارند نظرشان نسبت به قرآن همان نظری است كه ما اهل سنت داریم ...

باز در همین كتاب ، ص329 می‌گوید :

من كتاب سید مرتضی را مطالعه كرده‌ام كه می‌گوید : اگر چنانچه كسی معتقد به تحریف قرآن باشد در حقیقت معجزه پیغمبر را زیر سؤال بُرده است ؛ این سخن سید مرتضی عالِم بزرگ شیعه است .

این نشان می‌دهد كه برخی از افرادی كه در هر گوشه‌ای مطالبی علیه شیعه مطرح می‌كنند اقوال شیعه را ندیده‌اند .

آقای شیخ محمد غزالی ــ كه از علماء بزرگ معاصر و پرآوازه اهل سنت است ــ تعبیر زیبائی دارد ، ایشان در كتاب دفاعٌ عن الحقیقة و الشریعه ، ص117 و در كتاب الشیعه فی المملكة السعودیة ، ج2 ، ص414 می‌گوید:

سمعت من هؤلاء یقول فی مجلس علمٍ إنّ للشیعة قرآناً آخر یزید و ینقص عن قرآننا المعروف فقلت له أین هذا القرآن ، لماذا لم‌یطّلع الإنس و الجنّ علی نسخة منه ...

از بعضی از این وهابی‌ها در یك مجلسی علمی شنیدم كه می‌گفت : شیعیان یك قرآنی دارند كه نسبت به قرآنی كه ما داریم برخی از آیات را ندارد و برخی از آیاتی هم دارند كه ما نداریم . من به او گفتم : این قرآنی كه می‌گوئید ، كجاست ؟ چطور قرآنی این چنینی در طول چهارده قرن نزد شیعه است ولی نه انسانی و نه جنّی تا به حال بر این قرآن اطلاع پیدا نكرده است ؟ چرا این افتراء را در میان مردم پخش می‌كنی ؟ چرا چنین افترائی بر شیعه و بر وحی قرآن مطرح می‌كنی ؟

دكتر علی عبدالواحد ــ عضو مجمع بین المللی علم الإجتماع ــ در كتاب المصدر بین الشیعة و اهل السنة ، ص35 می‌گوید :

یعتقد الشیعة الجعفریة كما یعتقد اهل السنة أنّ القرآن الكریم هو كلام الله المنزَل علی رسوله .

عقیده شیعه همان عقیده اهل سنت است كه این قرآن همان قرآن نازل شده بر پیغمبر است.

درباره جواب ششم هم عرض كردیم كه ما روایاتی داریم ، حضرت آیت الله العظمی خوئی رضوان الله تعالی علیه در كتاب البیان ، ج1 ، ص4 صراحت دارد بر اینكه : « روایاتی كه نشانگر آن است كه به ظاهر در قرآن تحریف شده برخی از آنها جعلی و ساختگی است ، برخی از این روایات ضعیف است و برخی مُعرَضً عنه فقهاء شیعه است ، برخی هم مربوط به تحریف قرآن نیست بلكه نشانگر آن است كه در نزد امیرالمؤمنین و ائمه علیهم السلام قرآنی بوده كه مشتمل بر تأویل و تفسیر و شآن نزول قرآن بوده است كه مشابه این روایات در كتب روائی اهل سنت نیز هست » ؛

آقای سیوطی در الدرّ المنثور در ذیل آیه شریفه یا أیِها الرسول بلّغ ما أنزل الیك من ربّك ... و إن لم‌تفعل فما بلّغت رسالته از عبدالله بن مسعود نقل می‌كند :

كنّا نقرأ فی عهد رسول الله « بلّغ ما أنزل الیك من ربّك أنّ علیّاً مولی المؤمنین و إن لم تفعل فما بلّغت رسالته » .

این روایتی است كه آلوسی آورده ، شوكانی آورده ، همه‌شان آورده‌اند . آیا در قرآنی كه الآن در عربستان چاپ می‌شود این طور نوشته شده است چرا كه تعبیر روایت است كه « كنّا نقرء فی عهد رسول الله » یعنی همه ما صحابه این گونه می‌گفتیم ، مشابه این روایات را هم ما داریم و می‌گوئیم : « أنّ علیّاً مولی المؤمنین » در حقیقت تأویل قرآن بوده ، تفسیر قرآن بوده ، شأن نزول قرآن بوده است ؛ ما نیز مشابه این روایات را در كتاب‌هایمان زیاد داریم . اینها به هیچ وجهی دلالت كننده بر تحریف قرآن نیست . لذا ما می‌بینیم كه برخی از بزرگان اهل سنت مثل استاد محمد مدینی ــ كه معاون دانشگاه شریعتِ دانشگاه بزرگ الازهر است ــ وقتی كه به روایات ما می‌رسند می‌گویند :

أمّا الإمامیة یعتقدون نقص القرآن ؟ فمعاذ الله إنّما هی روایات رُوِیَت فی كتبهم كما روی مثلها فی كتبنا و اهل التحقیق من الفریقین قد ضعفوها و بیّنوا بطلانها ...

آیا شیعه معتقد به نقص قرآن است ؟ پناه می‌بریم به خدا ، اینها روایاتی است كه در كتب آنها صرفاً نقل شده همان طوری كه این روایات در كتاب‌های ما هم ذكر شده است و اهل تحقیق از شیعه و سنی این روایات را ردّ كرده‌اند و بطلان این روایات را ثابت كرده‌اند و كسی از شیعه را من نمی‌بینم كه معتقد باشد این روایات جزو سنت پیغمبر است . مجله رسالة الاسلام ، شماره4 ، سال11 ، ص382

تعدادی از این بزرگان وهابیت می‌گویند : نظیر روایاتی كه در كتب شیعه آمده در كتاب‌های ما نیز نقل شده است و همان طور كه بزرگان ما این روایات قبول ندارند و ردّ كرده‌اند بزرگان شیعه هم این روایات را ردّ كرده‌اند . آقای دكتر علی عبدالواحد در كتاب المصدر بین الشیعه و اهل السنة ، ص30 ، 31، 37 همین تعبیر را دارد ، شیخ رحمت الله هندی در كتاب اظهار الحق ، تعلیق دكتر احمد حجازی ، ص431 ، آقای شیخ محمد غزالی در كتاب السلفیّة بین اهل السنة و الامامیه ، ص17 و ده‌ها نفر از بزرگان اهل سنت این تعبیر را دارند و به این مطلب اعتراف كرده‌اند .

نكته هفتم در جواب حلّی ما كتاب فصل الخطاب است . كتاب فصل الخطاب مرحوم نوری حدود 200 سال قبل چاپ شد و در همان زمان علیه این كتاب قیامتی بر پا شد ، مرحوم شهرستانی می‌گوید : من در سامراء بودم ، وقتی این كتاب چاپ شد مردم در جلسات خود گریه كردند ، عزا گرفتند و چاپ این كتاب را مصیبتی دانستند ، حالا انگیزه مرحوم نوری چه بوده به این كار نداریم ؛ ولی همین قدر می‌دانیم كه شیخ محمود تهرانی كتابی نوشت در ردّ كتاب فصل الخطاب و اسمش را « كشف الإرتیاب عن تحریف الكتاب » گذاشت و این جوابیّه در اختیار مرحوم نوری قرار گرفت ، مرحوم نوری فرمود :

لاأرضی أن مَن یطالع فصل الخطاب و یترك النظر الی تلك الرسالة

من راضی نیستم كتاب مرا بخواند و این ردّیه را نخواند .

مرحوم نوری هم اجتهاد كرده است ؛ چطور شما در مورد عایشه ، طلحه و زبیر كه جنگ جمل را به راه انداختند و20 هزار نفر را به كشتن دادند می‌گوئید : اینها اجتهاد كردند و در اجتهادشان خطا رفتند ، نه تنها گناهی نكرده‌اند بلكه ثوابی هم بُرده‌اند چون المجتهد إذا اصاب فله أجران و إذا أخطأ فله أجرٌ واحدٌ . معاویه مجتهد بوده ؛ 18 ماه جنگ صفین طول كشیده ، 110 هزار انسان مظلوم و مسلمان از طرفین كشته شدند با این حال نه تنها معاویه گناهی مرتكب نشده بلكه ثوابی هم كرده است ؛ ولی اگر چنانچه مرحوم نوری كه از بزرگان شیعه است اجتهاد كرد و گفت كه من از این روایات ، تحریف قرآن را می‌فهمم ایشان كافر ، بی‌دین و لامذهب می‌شود ؟ شما كتاب‌های وهابی‌ها را ببینید ؛ وقتی اسم مرحوم نوری را می‌برند با یك عبارت خیلی زننده و وقیح از او یاد می‌كنند حتی حاضر نیستند این عبارات را درباره شیطان به كار ببرند . شما به جدیدترین كتاب وهابیت ، اصول مذهب الشیة الامامیة را كه نویسنده آن دكتر قفاری است و این كتاب ، كتاب درسی دانشگاه مدینه است وقتی مراجعه كنید می‌بینید كه هر كجا نام مرحوم نوری را آورده با یك القاب خیلی ركیك و زننده كه اصلاً چنین تعبیری زیبندۀ نه تنها مسلمان نیست بلكه انسان عاقل چنین تعبیری نسبت به انسان دیگر نمی‌كند ؛ ولی معاویه و طلحه و زبیر و دیگران و دیگران حتی از این بالاتر ، ابن‌حزم می‌گوید : عبدالرحمان بن ملجم مرادی كه علی را كشت اجتهاد كرد و در این اجتهاد خود خطا رفت پس یك اجر برای اوست ؛ به‌به به این اجتهاد . یا اخیراً وهابی‌ها كتاب‌های متعددی نوشته‌اند در مورد دفاع از یزید بن معاویه ، یزیدی كه قاتل فرزندان پیغمبر بوده ، عزیزان پیغمبر را به اسیری گرفته ، با چوب دستی بر لب‌های مبارك و مقدس امام حسین كه تمام مورخین اهل سنت این مطلب را دارند زده ، یزید بن معاویه‌ای كه در سال دوم خلافتش دستور حمله به مدینه داد و 700 نفر از مهاجرین و انصار صحابه را كشت ، زنان مدینه را برای سپاهش مباح كرد كه می‌گویند در آن سال 1000 فرزند نامشروع در مدینه متولّد شد حتی این قضیه به قدری شور است كه خود ابن‌تیمیه هم در منهاج السنه و مجموع فتاوا بر آن صراحت دارد ، آقای ابن‌كثیر دمشقی صراحت بر آن دارد ، سال سوم دستور داد خانه خدا آتش‌باران كردند ؛ این آقا مجتهد است ، ابن‌تیمیه می‌گوید : درست است كه یزید این كارها را مرتكب شده ، ولی نهایت آن است كه اینها جزو سیئات یزید است از كجا معلوم كه حسناتی ندارد كه این سیئات یزید را از میان بر دارد چرا كه در قرآن می‌گوید : إن الحسنات یذهبن السیئات . اما اگر یك شیعه بگوید : من این مطلب را از این روایات استفاده كرده‌ام كافر و مهدور الدم است ، جهاد علیه او واجب است .

جالب آن است كه در همایشی كه چند ماه قبل در ریاض بود و آقای بن‌جبریل و برخی دیگر از شخصیت‌های دیگر در آنجا حاضر بودند گفتند : این حمله علیه شیعه و شیعه را در تنگنا قرار دادن و جهاد و غیره امر عبادی است و ای مردم اگر اقدامی علیه شیعه انجام می‌دهید و می‌خواهید این واجب از گردنتان ساقط شود با قصد قربت انجام دهید ، امر توصلی نیست ؛ جرم شیعه چیست ؟ جرم شیعه آن است كه تابع اهل بیت‌اند و وصیت پیغمبر را نسبت به حدیث ثقلین با جان و دل پذیرفته‌اند ، پیام غدیر را با جان و دل پذیرفته‌اند ، روایات مربوط به وصایت علی را با جان و دل پذیرفته‌اند .

والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته



دكتر سید محمد حسینی قزوینی
 
منبع: موسسه حضرت ولی عصر؛زیر نظر حضرت آیت الله حسینی قزوینی(حفظه الله)



طبقه بندی: اسلام(شیعه و سنی)،
[ دوشنبه 23 آبان 1390 ] [ 09:18 ب.ظ ] [ از كم هم كمتر ] [ علی ولی الله ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

سلام. مدت زیادی است که صهیونیسم و استکبار جهانی دنیا را در جهل نگه داشته و مثل روباه با مکر و حیله پیش می رود. این تفکر ضد اسلامی که همان تفکر پلید یهود است باید از بین برود و ما به یاری خدا و امام زمان(علیه السلام) این کار را خواهیم کرد و در این راه خسته هم نخواهیم شد. این خبر را به گوش صهیونیسم جهانی خصوصا اسرائیل برسانید که ما آماده ایم.در ضمن حتما توی نظر سنجی هم شرکت کنید. یاعلی.
نویسندگان
نظر سنجی
بیشتر در چه موضوعی مانور دهیم؟








آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
کد موزیک می خوای؟