تبلیغات
تفکر یهود باید نابود شود
تفکر یهود باید نابود شود
مبارزه با شبیخون فرهنگی 
قالب وبلاگ

بسم رب الحیدر

ازدواج ام کلثوم با خلیفه ی دوم.

در مورد ازدواج ام کلثوم با خلیفه ی دوم شیعه جواب های زیای دارد که ما به تک تک آنها

رسیدگی می کنیم و آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

اولا: اصل وجود دخترى به نام امّ‌كلثوم از حضرت زهرا سلام الله علیها جاى تردید دارد و

عده‌اى از محققین شیعه و سنى صریحا منكر وجود دخترى به نام امّ‌كلثوم شده‌اند.

ثانیاً: امّ‌كلثومى كه با عمر ازدواج كرده، دختر ابوبكر بوده نه دختر امیر مؤمنان علیه السلام.

ثالثاً: بر فرض این كه چنین ازدواجى با دختر امیرمؤمنان صورت گرفته باشد، طبق روایات

شیعیان با زورگویى و اجبار بوده است؛ بنابراین، هیچ خدمتى به حسن روابط بین اهل بیت و

خلیفه دوم نمى‌كند.

 

 

پاسخ اول: دختری به نام ام کلثوم وجود ندارد و ام کلثوم همان زینب کبری است که در کربلا

همراه برادرش بود.

این دیدگاه را بسیاری از علمای شیعه و اهل سنت تایید می کنند.که ما نمونه هایی را ذکر می کنیم.

رضى الدین حلى از عالمان بزرگ شیعه در قرن هشتم هجرى در باره فرزندان امیر مؤمنان علیه

السلام مى‌نویسد:

كان له ( علیه السلام ) سبعة وعشرون ذكرا وأنثى: الحسن، والحسین، وزینب الكبرى المكناة بأم

كلثوم من فاطمة بنت رسول الله ( صلى الله علیه وآله )....

تعداد فرزندان علی علیه السلام از دختر و پسر بیست و هفت نفر است. حسن، حسین و زینب

كبرى كه كنیه وى امّ‌كلثوم است، همگى از فرزندان دخت گرامى رسول خدا صلى الله علیه وآله

بوده‌اند.

الحلی، رضى الدین على بن یوسف المطهر، (متوفای705هـ)، العدد القویة لدفع المخاوف الیومیة، ص242، تحقیق: السید مهدى الرجائى، ناشر: مكتبة آیة الله المرعشى ـ قم، الطبعة الأولى، 1408 هـ.

باقر شریف القرشى، محقق معاصر و از مفاخر شیعه ساكن نجف در این باره مى‌گوید:

لیس لصدیقة الطاهرة بنت غیر السیدة زینب. و أنها تكنّا بأُمّ كلثوم. كما ذكرنا الیه بعض المحققین. و

علی ایّ حال فإنّی اذهب بغیر تردد اذا ان الصدیقة الطاهرة الزهراء لیس عندها بنت تسمّی بأُم كلثوم.

صدیقه طاهره، دخترى غیر از حضرت زینب نداشته است و همو كنیه‌اش امّ‌كلثوم بوده است؛

چنانچه برخى از محققین نیز بر این عقیده هستند. به هر حال من بدون تردید عقیده دارم كه صدیقه

طاهره دخترى به نام امّ‌كلثوم نداشته است.

القرشی، باقر شریف (معاصر)، حیاة سیدة النساء فاطمة الزهرا سلام الله علیها، ص 219.

علمای یزرگ اهل سنت هم به این موضوع تصریح کرده اند.

صالحى شامى در سبل الهدى و الرشاد مى‌نویسد:

الثانی: فی ولده - رضی الله تعالى عنهم - له من الولد الحسن و الحسین و محسن و زینب

الکبری- رضی الله تعالى عنهم - وله أولاد من غیرها كثیرون.

فرزندان علی رضى الله عنه از فاطمه زهرا؛ حسن، حسین، محسن و زینب كبرى بود و از دیگر

زنانش فرزندان زیادى داشت.

الصالحی الشامی، محمد بن یوسف (متوفای942هـ)، سبل الهدى والرشاد فی سیرة خیر العباد، ج 11، ص 288، تحقیق: عادل أحمد عبد الموجود وعلی محمد معوض، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1414هـ.

و شیخ محمد خضرى از دانشمندان اهل سنت مصر نیز فرزندان فاطمه زهرا سلام الله علیها را

فقط سه نفر مى‌داند:

زواج علی بفاطمة علیهما السلام. وفی هذه السنة تزوج علی بن أبی طالب وعمره إحدى وعشرون

سنة بفاطمة بنت رسول الله، وسنها خمس عشرة سنة، وكان منها عقب رسول الله صلى الله علیه

وسلم بنوه:الحسن و الحسین و زینب.

در سال دوم پس از هجرت، علی كه بیست و یك سال داشت با فاطمه كه پانزده سال داشت

ازدواج كرد و فرزندان رسول خدا؛ یعنى حسن، حسین و زینب نتیجه این ازدواج بودند.

الخضری، الشیخ محمد (متوفای1298هـ)، نور الیقین فی سیرة سید المرسلین، ج 1، ص 111، تحقیق: أحمد محمود خطاب، ناشر: مكتبة الإیمان - المنصورة / مصر، الطبعة: الأولى، 1419هـ - 1999م.

بنا بر تصریح علمای بزرگ شیعه و سنی حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) و حضرت

صدیقه ی زهرا(سلام الله علیها) فرزندانی جز حسن و حسین و زینب و محسن(سلام الله علیهم

اجمعین) نداشتند. و همه می دانند که حضرت زینب(سلام الله علیها) با عبدالله بن جعفر ازدواج

کرد و تا آخر عمر همراه او بود.

این دیدگاه قرائن بسیار زیادی دارد که ثابت می کند ام کلثوم همان زینب(سلام الله علیها) است و

حضرت زینب(سلام الله علیها) با عبدالله بن جعفر ازدواج کرده است نه با عمربن خطاب و این

فقط یک افسانه است.

پاسخ دوم: ام کلثوم دختر ابوبکر خلیفه ی اول با عمربن خطاب ازدواج کرده نه دختر

امیرالمومنین علی(علیه السلام).این دیدگاه نیز در نزد علمای اهل سنت جایگاه بسیاری خوبی

دارد و بسیاری از علمای بزرگ اهل سنت به این قضیه اعتراف کرده اند.

محى الدین نووى، مهمترین شارح صحیح مسلم در کتاب تهذیب الاسماء مى‌گوید عمر با امّ‌كلثوم

دختر ابوبکر ازدواج کرده است!!!

أختا عائشة: اللتان أرادهما أبو بكر الصدیق، رضى الله عنه، بقوله لعائشة: إنما هما أخواك

وأختاك، قالت: هذان أخواى، فمن أختاى؟ فقال: ذو بطن بنت خارجة، فإنى أظنها جاریة. ذكر هذه

القصة فى باب الهبة من المهذب، وقد تقدم بیانهما فى أسماء الرجال فى النوع الرابع فى الأخوة،

وهاتان الأختان هما أسماء بنت أبى بكر، وأم كلثوم، وهى التى كانت حملاً، وقد تقدم هناك إیضاح

القصة،وام کلثوم هذه تزوجها عمربن خطاب رضى الله عنه.

دو خواهر عائشه؛ همان دو نفرى كه مقصود ابوبكر صدیق! از سخنانش به عائشه بودند، كه به او

گفت «دو برادرت و دو خواهرت (از من ارث مى برند)؛ عائشه گفت: این دو نفر برادران من

هستند؛ اما دو خواهر من چه كسانى هستند (من كه یك خواهر بیشتر ندارم)؛ در پاسخ گفت: آن

كسى كه در شكم دختر خارجه است؛ من گمان دارم كه او نیز دختر است؛ این ماجرا را در باب

هبه كتاب مهذب آورده است. و سخن در باره آن دو در اسماء الرجال در باب چهارم در

خواهران گذشت؛ این دو خواهر، اسماء دختر ابوبكر و امّ‌كلثوم دختر ابوبكر هستند؛ و او است

كه در شكم مادرش بود؛ و در آنجا توضیح ماجرا گذشت؛ و همین ام کلثوم است که با عمربن

خطاب ازدواج کرده است.

النووی، أبو زكریا محیی الدین یحیى بن شرف بن مری (متوفای676 هـ)، تهذیب الأسماء واللغات، ج 2، ص630، رقم: 1224، تحقیق: مكتب البحوث والدراسات، ناشر: دار الفكر - بیروت، الطبعة: الأولى، 1996م.

این تصریح بزرگترین شارح صحیح مسلم است که گفته است عمربن خطاب با ام کلثوم دختر

ابوبکر ازدواج کرده است نه با ام کلثوم دختر علی بن ابیطالب(علیه السلام) با فرض وجود

داشتن او.

پاسخ سوم: ازدواج با تهدید و زورگویی:

در كتاب‌هاى شیعه نیز روایاتى در این باب وجود دارد؛ اما با بررسى تك تك آن‌ها متوجه خواهیم

شد كه این روایات نه تنها روابط دوستانه میان امیر مؤمنان علیه السلام با عمر بن خطاب را ثابت

نمى‌كند؛ بلكه نشان‌دهنده روابط زورمدارانه و رسیدن به اهداف از راه توسل به زور مى باشد.

مرحوم كلینى رضوان الله تعالى علیه در كتاب كافى این روایات را نقل مى‌كند:

1. مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ لَمَّا خَطَبَ إِلَیْهِ قَالَ لَهُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ إنها صَبِیَّةٌ قَالَ فَلَقِیَ الْعَبَّاسَ فَقَالَ لَهُ مَا لِی أَ بِی بَأْسٌ قَالَ وَمَا ذَاكَ قَالَ خَطَبْتُ إِلَى ابْنِ أَخِیكَ فَرَدَّنِی أَمَا وَاللَّهِ لَأُعَوِّرَنَّ زَمْزَمَ وَلَا أَدَعُ لَكُمْ مَكْرُمَةً إِلَّا هَدَمْتُهَا وَلَأُقِیمَنَّ عَلَیْهِ شَاهِدَیْنِ بِأَنَّهُ سَرَقَ وَلَأَقْطَعَنَّ یَمِینَهُ فَأَتَاهُ الْعَبَّاسُ فَأَخْبَرَهُ وَسَأَلَهُ أَنْ یَجْعَلَ الْأَمْرَ إِلَیْهِ فَجَعَلَهُ إِلَیْهِ.

هشام بن سالم از امام صادق علیه السلام نقل مى‌كند كه آن حضرت فرمود: زمانى كه عمر بن

الخطاب از امّ‌كلثوم خواستگارى كرد، امیرمؤمنان به او فرمود: امّ‌كلثوم خردسال است. امام

صادق مى‌فرماید: عمر با عباس ملاقات كرد و به او گفت: من چگونه ام، آیا مشكلى دارم؟ عباس

گفت: تو را چه شده است؟ عمر گفت: از برادر زاده‌ات دخترش را خواستگارى كردم، دست رد

بر سینه‌ام زد، قسم به خدا چشمه زمزم را پر خواهم كرد، هیچ كرامتى را براى شما نمى‌گذارم؛

مگر این كه آن را از بین ببرم، دو شاهد بر مى‌انگیزم كه او سرقت كرده و دستش را قطع خواهم

كرد. عباس به به نزد امیرمؤمنان علیه السلام آمد، او را از ماجرا با خبر ساخت و از او

درخواست كرد كه تصمیم در این باره را بر عهده او نهد، حضرت امیر نیز مسأله ازدواج را به

عهده عباس گذاشت.

الكلینی الرازی، أبی جعفر محمد بن یعقوب بن إسحاق (متوفای328 هـ)، الأصول من الكافی، ج 5 ص 346، ناشر: اسلامیه‏، تهران‏، الطبعة الثانیة،1362 هـ.ش.

 

عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ وَ حَمَّادٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) فِی تَزْوِیجِ أُمِّ كُلْثُومٍ فَقَالَ إِنَّ ذَلِكَ فَرْجٌ غُصِبْنَاه.

از امام صادق علیه السلام در باره ازدواج امّ‌كلثوم پرسیدند، حضرت فرمود: او ناموسى است كه

از ما غصب كرده‌اند. (طبق یك معنى؛ اما طبق ترجمه دیگر، اصل ازدواج زیر سؤال مى رود؛

یعنى او زنى است كه به بهانه او ما را تحت فشار قرار مى دهند؛ نكته قابل توجه این است كه

حضرت با وجود فصاحت تمام، نفرموده‌اند ذلك فرج غصب منا؛ بلكه خود را مغصوب معرفى

كرده‌اند و فرموده‌اند غصبناه، و یا غصبنا علیه كه در مصادر دیگر شیعه و مصادر سنى به نقل

از شیعه این چنین آمده است، و معنى غصبنا، آن است كه ما مغصوب شدیم و نه آن فرج)

الكلینی الرازی، أبی جعفر محمد بن یعقوب بن إسحاق (متوفای328 هـ)، الأصول من الكافی، ج 5 ص 346، ناشر: اسلامیه‏، تهران‏، الطبعة الثانیة،1362 هـ.ش.

اهل سنت هرگز به این روایات استدلال نخواهند كرد؛ زیرا با كنارهم قرار دادن این روایات،

حتى بر فرض وقوع این ازدواج، هیچ خدمتى به حسن روابط بین امام علی علیه السلام و عمر

بن الخطاب نمى‌كند؛ بلكه سوء روابط را ثابت مى‌كند؛ زیرا حد اكثر چیزى كه این روایات ثابت

مى‌كنند، ازدواج با تهدید و ارعاب؛ آن‌هم با دختر خردسالى بوده است كه نه خودش به این

ازدواج راضى بوده و نه پدرش.

آیا چنین ازدواجى مى‌تواند براى عمر بن خطاب فضیلت محسوب شود و آیا مى‌تواند دلالت بر

صمیمیت و دوستى میان خلیفه دوم و امیرمؤمنان داشته باشد؟در حال ضرورت با کافر ازدواج

کردن هم جایز است. واین اولین بار خلیفه ی دوم نیست که به زور با کسی ازدواج می کند.کتب

معتبر اهل سنت به ما نشان می دهد که عمربن خطاب با زن های دیگری به زور ازدواج کرده

است که ما نمونه ای را ذکر می کنیم.

ازدواج عمر با عاتکه:

محمد بن سعد در الطبقات الكبرى مى‌نویسد:

أَنَّ عَاتِكَةَ بِنْتَ زَیْدٍ كَانَتْ تَحْتَ عَبْدِ اللَّهِ بنِ أَبی بَكْرٍ، فَمَاتَ عَنْهَا وَاشْتَرَطَ عَلَیْهَا أَلاَّ تَزَوَّجَ بَعْدَهُ، فَتَبَتَّلَتْ وَجَعَلَتْ لاَ تَزَوَّجُ، وَجَعَلَ الرجَالُ یَخْطِبُونَهَا وَجَعَلَتْ تَأْبَى، فَقَالَ عُمَرُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ لِوَلِیهَا: اذْكُرْنِی لَهَا، فَذَكَرَهُ لَهَا فَأَبَتْ عَلى عُمَرَ أَیْضَاً، فَقَالَ عُمَرُ: زَوجْنِیهَا: فَزَوَّجَهُ إِیَّاهَا، فَأَتَاهَا عُمَرُ فَدَخَلَ عَلَیْهَا فَعَارَكَهَا حَتَّى غَلَبَهَا عَلى نَفْسِهَا فَنَكَحَهَا، فَلَمَّا فَرَغَ قَالَ: أُفَ أُفَ أُفَ، أَفَّفَ بها ثُمَّ خَرَجَ مِنْ عِنْدِهَا وَتَرَكَهَا لاَ یَأْتِیهَا، فَأَرْسَلَتْ إِلَیْهِ مَوْلاَةً لَهَا أَنْ تَعَالَ فَإِنی سَأَتَهِیَّأُ لَكَ.

علی بن زید مى‌گوید: عاتكه دختر زید، همسر عبد الله بن ابوبكر بود،‌ و عبد الله با او شرط كرده

بود كه اگر او مُرد، شوهر نكند. عاتكه پس از مرگ عبد الله بدون شوهر مانده بود و هر كس از

وى خواستگارى مى‌‌كرد، نمى‌پذیرفت، عمر به كسى كه ولایت بر عاتكه داشت گفت كه براى من

از او خواستگارى كن، آن زن عمر را نیز قبول نكرد. عمر به سرپرست او گفت: تو او را به

همسرى من دربیاور. مراسم ازدواج انجام شد، عمر بر او وارد و با وى درگیر شد تا سرانجام با

زور با وى همبستر شد. هنگامى كه كارش تمام شد، عاتكه با اظهار نفرت چندین مرتبه گفت: اُف

اُف... سپس عمر خارج شد و نزد وى بازنگشت تا آن كه عاتكه كنیزش را فرستاد و به عمر

گفت: بیا من در اختیار تو هستم.

الزهری، محمد بن سعد بن منیع أبو عبدالله البصری (متوفای230هـ)، الطبقات الكبرى، ج 8، ص 265، ناشر: دار صادر - بیروت.

در ضمن روایات زیادی در کتب معتبر اهل سنت وجود دارد که نشان می دهد هیچ ارتباط خوبی

بین حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) با خلفاء نبوده است،بلکه از سوء ارتباط بین آنها خبر

می دهد که ما چند نمونه از این روایات را بیان می کنیم.

اعتراف خلیفه ی دوم: در صحیح مسلم هم از زبان خود خلیفه دوم آمده است که خطاب می‌کند به

عباس ـ عموی پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) ـ و امیر المومنین (علیه السلام) و می‌گوید:

فلما توفى رسول الله صلى الله علیه و سلم قال أبو بکر: أنا ولى رسول الله صلى الله علیه و سلم ... ، فرأیتماه کاذبا آثما غادرا خائنا .... ثم توفى أبو بکر و أنا ولى رسول الله صلى الله علیه و سلم و ولى أبى بکر، فرأیتمانی کاذبا آثما غادرا خائنا ... .

وقتی رسول الله صلى الله علیه و سلم از دنیا رفت، ابوبکر گفت: من جانشین رسول الله صلى الله

علیه و سلم هستم و نظر شما دو نفر در مورد او این بود که او: دروغ‌گو و گنه‌کار و خیانت‌کار

و حیله‌گر است. وقتی ابوبکر از دنیا رفت، من جانشین رسول الله صلى الله علیه و سلم و ابوبکر

هستم و نظر شما در مورد من این بود که من: دروغ‌گو و گنه‌کار و خیانت‌کار و حیله‌گر هستم.

صحیح مسلم، ج5، ص152، کتاب الجهاد، باب حکم الفئ.

در شرح نهج البلاغه إبن أبی الحدید هم آمده است که امیر المومنین (علیه السلام) می‌فرماید:

و غصبونی حقی و أجمعوا على منازعتی أمرا کنت أولى به.

حق مرا غصب کردند و اجماع کردند بر این‌که حق مسلّم مرا به یغما ببرند.

شرح نهج البلاغه لإبن أبی الحدید، ج4، ص104

حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) در نهج البلاغه در خطبه ی سوم که معروف به خطبه ی

شقشقیه است،خلیفه ی دوم مجموعه ای از خشونت و درگیری معرفی کردند و فرمودند که در

دوران خلافت او مردم در رنج مهمی گرفتار شده بودند.  و در جای دیگر حکومتشان را حکومت

فرعون معرفی می کند.آیا این نشان دوستی است؟؟؟

این روایات بخش کوچکی از بسیار روایاتی است که دلالت دارد حضرت امیرالمومنین علی

(علیه السلام) رابطه ی بسیار بدی با آنها دارد و  همچنین خلفاء هم نشان دادند که دشمن حضرت

امیرالمومنین(علیه السلام) بودند.

                                                                                               والحمدالله رب العالمین.




طبقه بندی: اسلام(شیعه و سنی)،
برچسب ها: ازدواج ام كلثوم - عمربن خطاب - الصهاك - امیرالمومنین - شیعه - افسانه - اجبار.،
[ پنجشنبه 26 آبان 1390 ] [ 11:03 ب.ظ ] [ از كم هم كمتر ] [ علی ولی الله ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

سلام. مدت زیادی است که صهیونیسم و استکبار جهانی دنیا را در جهل نگه داشته و مثل روباه با مکر و حیله پیش می رود. این تفکر ضد اسلامی که همان تفکر پلید یهود است باید از بین برود و ما به یاری خدا و امام زمان(علیه السلام) این کار را خواهیم کرد و در این راه خسته هم نخواهیم شد. این خبر را به گوش صهیونیسم جهانی خصوصا اسرائیل برسانید که ما آماده ایم.در ضمن حتما توی نظر سنجی هم شرکت کنید. یاعلی.
نویسندگان
نظر سنجی
بیشتر در چه موضوعی مانور دهیم؟








آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
کد موزیک می خوای؟